Translate

Sunday 30 June 2013

memanceng

salam sejahtera semua,.. abu telah berkunjung ke jeti wak sempuh dan kelong nazri di sepang pada minggu lalu. hari ni kita akan bercerita sedikit pasal memancing nih..

Jeti Wak Sempuh

terletak di jalan bagan lalang, untuk yang baru pertama kali nak kesana sampai bagan lalang tanya org pasal jeti ni tersorok dan signboard ada kt depan jeti saja,,... hahaha abu sendiri pon sesat.. abu ke sana saja untuk suka-suka kononnya nak berjiinak dengan sukan memancing ni.
sebelum ke sana, abu ada menjenguk ke blog-blog yang boleh tergugle, terima kasih ye encik google. tengok hasil-hasil ikan tidak mengecewakan. dengan bayaran RM4/jjoran, abu pon melabuhkan umpan di sana. abu cuma bawak umpan ikan kembong ngan udang mati. hasil pertama oleh sahabat abu, telah berjaya menaikkan anak belut,.. haha kami arwahkan belut tersebut dan dijadikan umpan. tapi malang ikan lain pon xmau makan.. liat gamaknya.. sudahnya, belut tersebut menjadi santapan kucing yang setia menemani kami dari kami sampai.
hasil dari joran abu, abu dapat menaikkan seekor ketam dan seekor ikan yang saiznya sebesar penampar budak darjah 2.. setelah seharian kami di sana, hanya itu rezeki kami.
jiran kami melaburkan duit dengan membeli umpan udang hidup dengan harga RM0.50 seekor malangnya tiada hasil berjaya dinaikkan. menurut kata, kalau nak memancing di laut@muara ni kena tengok hari dan masa, pasal kalau masa iar pasang besar dan bergelora, ikan kurang. kebetulan kami pergi air pasang besar, selebihnya begantung dari kurnia Allah yang Esa.
las2 kami balik makan megi ikan.. sodap gak

Kelong Nazri

sehari selepas ke jeti wak sempuh, kami mencuba ke kelong nazri pulak kat area golden palm resort. seorang RM40 nak duduk lama mana ikut suka.. nak pergi ke kelong ada shif, shif pagi seawal jam 8, shif kedua pukul 2, shif last bergantung pada orang malam(orang yang memancing shif malam) sehingga selewat jam 8.30 malam. jadi kalau nak balik, nak order makan, time tula bot akan sampai kat kelong
di kelong tersedia bilik, bekalan air bersih, elektrik dari generator dan tempat memasak. barang masak bawak sendiri. antara penghuni tetap di sana adalah buntal, dan todak.. itulah yang paling banyak stok kat situ. spesis lain yang mengunjungi ketika air sedang pasang dan ketika air sedang surut adalah pari, siakap, kerapu, jenahak, daun baru, dan abu bawak naik yu pasir(lepas balik pasal takde yang sanggup nk mkn).
jadi kisahnya, ikan lebih galak makan pada shif malam, elakkan air pasang besar, cek dulu carta air pasang surut sebelum  berkunjung ke sana. kalau air pasang besar, kita nak mancing pon payah, tali berjalan..

itulah sedikit sebanyak kisah abu di sana. untutk tali pancing kadar yang di cadangkan maksimum 50 paun, mata kail saiz 1 atau 1/10. batu bergantung pada air hari tu abu guna saiz 7 ngan 8. umpan, ikut nasib, haritu umpun-umpun ikan tak sentuh langsung. bagi sekor, angkat naik sekor jugak, udang biasa la rebutan ikan-ikan kecik jadi selalunya yang dapat kulit udang balik.. isi ikan ni banyak peminat, ikan-ikan besar kena la bersaing dengan ikan-ikan kecik..
yang lain bergantung pada nasib dan rezeki