Translate

Wednesday 10 July 2013

baja tumbuhan yang terbaik

 Ramadhan

salam sejahtera semua,
hari ni hari pertama kita berposa, selamat berposa diucapkan kepada semua viewers. semoga kita semua berada di bawah lindunganNya. selamat menjalani puasa dan memperbanyakkan ibadah kepadaNya.

Baja

bagi semua pekebun, pembajaan tumbuhan adalah amat dititik beratkan kerana sumber nutrien dari pembajaan amatlah mempengaruhi pertumbuhan pokok dan hasil buah mahupun pembungaan yang cantik. setelah membuat eksperimen melalui baja organik (biji), sebatian (biji), sebatian (air), dan baja organik yang paling murah perut ikan/buangan basuhan ayam. 
bagi penggunaan baja organik biji mahupun air, seeloknya lakukan penyelidikan tentang kadar nutrien yang diperlukan oleh setiap jenis tumbuhan yang kita tanam untuk mengelakkan baja tersebut merosakkan tanaman kita. baja organik bersifat panas terhadap tumbuhan yang mana penggunaan berlebihan akan mengakibatkan tumbuhan menjadi pasif@malu nak mengeluarkan pucuk baru dan berbunga/berbuah dan mengakibatkan kadar kematian yang agak tinggi. untuk tumbuhan berakar serabut, penggunaan baja organik biji adalah sekitar setengah sudu teh bagi tanaman di dalam pot/polibag/pasu kecik. bagi tanaman di atas tanah penggunaan baja adalah sekitar 1 sudu besar kerana pokok-pokok akan bersaing untuk merebut nutrien.
baja sebatian biji pula mempunyai banyak kategori. satu jenis untuk pertumbuhan pokok dan sejenis lagi untuk pembungaan/penggalak buah. baja tumbesaran pokok selalunya akan tertulis 12:12:12. di supermarket, pengilang selalunya telah membuat sebatian samaada 12:12:15 atau 15:15:17 bagi memudahkan pekebun menggunakan hanya satu jenis baja untuk pembesaran pokok dan untuk pembungaan@pembuahan pokok. baja-baja tersebut kurang efektif. untuk hasil yang terbaik, dapatkan baja tumbesaran dan baja pembungaan dan pembuahan dari nursery atau kedai peladang. dapatkan baja sebatian 12:12:12 untuk pembesaran pokok dan baja 15:15:15 untuk penggalak buah.
untuk pengetahuan semua, baja terbaik untuk pokok-pokok kita adalah air basuhan ikan dan perut ikan dan buangan basuhan ayam seperti lemak, limpa dsb. seperti pokok cili dan pokok strawberi, air perut ikan dan perut ikan memberikan hasil yang sangat baik samada untuk pembesaran pokok mahupun untuk pembuahan pokok. dengan baja tersebut, kita tidak perlu risau walaupun disiram air ikan setiap hari. masalah dengan penggunaan perut ikan adalah kuceng-kuceng akan berkeliaran untuk merebut baja-baja tersebut, jadi penyelesaian tanam berhampiran pokok dan letak batu di atas untuk mengelakkan si kuceng dapat mengorek kembali perut ikan tersebut.
untuk pokok bunga, air sabun basuhan kain amat berharga, ia akan membuatkan pokok kita tidak berhenti berbunga. terutamanya peminat ros, siram secebok/segayung seminggu sekali akan memberikan anda hasil pokok dan bunga yang terbaik. coba dulu anda tidak perlu membazirkan duit untuk membeli baja sebatian yang kurang efektif terhadap tumbuh-tumbuhan anda.
pokok kari kekurangan baja

pokok strawberi yang gemok sebab baja perut ikan

pokok strawberi yang kekurangan baja

gambar sekadar hiasan.. haha

No comments:

Post a Comment