Translate

Monday 17 June 2013

Anggur

Anggur adalah pendatang baru yang telah mendapat tempat dan mula dikomersialkan di Malaysia. Ladang Anggur terbesar di Malaysia adalah di tasik beris sik kedah. Mereka juga telah membuat ladang kedua juga di sik di Kg sungai senam.
Bagi kita anggur adalah satu tanaman yang hanya hidup di tempat sejuk sedangkan walaupun di luar negara, anggur mengeluarkan hasil pada musim panas dan pengeluar anggur untuk makan adalah dari timur tengah dan eropah. di negara-negara mat saleh, mereka mengkomersialkan anggur untuk pembuatan wain di mana ia adalah berbeza dari anggur yang kita makan. anggur wain mempunyai kandungan gula yang lebih tinggi di mana ianya penting ketika menjalani proses penapaian wain. 
Di eropah, mereka menuai anggur wain pada musim sejuk/salji kerana gula yang membeku di dalam buah memberikan kualiti wain yang jauh lebih baik yang di tuai ketika musim panas.
berbalik kepada anggur di malaysia, antara jenis anggur yang diimport adalah sugaron, autumn royal, red seedless, black raisin di mana di supermarket telah dilabelkan seperti anggur australia, anggur us, dan lain-lain sedangkan pasaran asal adalah dari thailand dan china.
walaupun telah dikomersialkan di Malayasia, ladnag tersebut masih tidak dapat menampung permintaan pasaran di malaysia dan hanya sejenis anggur yang mengeluarkan hasil dengan banyak di sana. anggur hitam mengeluarkan hasil yang sedikit mungkin disebabkan faktor tanah dan cuaca di sana.
banyak kaedah boleh digunakan untuk pembiakan anggur dan cara yang paling mudah adalah melalui keratan batang.
melalui kaedah ini anak anggur akan mengeluarkan pucuk baru dalam tempoh 2 minggu. setelah pokok membesar, anggur harus dipangkas kerana anggur adalah spesis yang mengalami mabuk daun yang kuat kerana jika tidak dipangkas, hasil buah berkurangan di samping buah juga tidak membesar.
pembajaan anggur adalah mudah kerana boleh menggunakan baja pembesaran sebatian yang banyak terjual di malaysia. selalunya, hasil anggur mula diperolehi selepas 2 tahun ditanam.

No comments:

Post a Comment