Translate

Sunday 26 May 2013

petua

Salam sejahtera. Hari ini kita akan berkongsi amalan tua sebagai pengetahuan bersama.

Pening Kepala

Kerapkali pening@sakit kepala mengganggu kehidupan kita sama ada faktor cuaca, keadaan seperti stress mahupun penyakit seperti migrain. Sakit kepala kronik akan membuatkan kita bergantung harap pada perubatan moden. Walaupun kesan sampingan ubat moden seperti ponstan dan paracetamol mahupun ibuprofen telah kita ketahui dimana kesan paling ketara adalah kegagalan ubat tersebut mencerna di dalam sistem tubuh akan membuatkan kita menempah satu lagi penyakit baru apabila badan kita gagal bergandingan dengan ubat-ubatan tersebut.
berbalik kepada amalan tua, antara remedi yang boleh dijadikan amalan adalah limau nipis. hanya potong dan perah jus limau nipis ke kepala boleh mengurangkan kesakitan di samping menurunkan suhu tubuh. selain itu, penggunaan tumbuhan berkanji seperti daun lidah buaya, bunga raya putih, asam jawa dan duri tujuh dapat membantu mengurang dan penyembuhkan kesakitan jika dibuat berulangan. Cara guna adalah amat mudah dengan hanya meramaskan tumbuhan-tumbuhan tersebut bersama campuran air dan melumurkan ke kepala.
perlu diingatkan, sebelum kita membuat penawar tradisional, adalah amat digalakkan kita memeriksa kesihatan kita bagi memastikan penawar yang kita ambil bersesuaian dengan penyakit yang kita hadapi. Sekian kita akan bersambung pada entry yang berikut

No comments:

Post a Comment