Translate

Sunday 26 May 2013

petua

Amalan Tua

salam sejahtera. maafkan aku kerana lambat update post... Kedatangan rezeki dari Pencipta membuatkan aku sibuk seketika. Amalan orang tua-tua tidaklah wajar kita lupakan walaupun perubatan moden telah mendominasi dunia, tetapi amalan tua masih dapat memberikan kita harapan dikala kecemasan.

ehsan en Google

Sakit Perut

Sesuai untuk semua golongan, untuk mengubati sakit perut kronik akibat salah makan, kembung perut, cirit birit mahupun sembelit. ambil minyak gamat ataupun minyak panas, sapukan pada perut betis kemudian lakukan urutan dari belakang kepala lutut menghala ke buku lali sambil berselawat ke atas Junjungan Besar Rasul-Allah S.A.W.  Lakukan urutan sekurang-kurangnya 5 minit dan ulangi lagi sekiranya masih terasa sakit.
Amalan ini sangat sesuai untuk dilakukan kepada anak-anak kecil mahupun bayi kerana amalan ini sememangya telah terbukti dari cahaya mataku sendiri yang telah ku buat dari bayi sehingga sekarang setiap kali selepas mandi.
untuk urutan pada perut, ibu bapa harus mempelajari cara urutan yang betul kerana mengurut tanpa teknik yang betul akan lebih memburukkan keadaan. untuk urutan pada perut, saya tidak dapat terangkan disini kerana teknik tersebut memerlukan latihan amali.
Perlu diingatkan, sekiranya kesakitan tidak berkurangan, rujuklah pada doktor kerana kita tidak mengetahui punca kesakitan anak kita jika mereka mengalami keracunan makanan. Kita hanya berikhtiar dan kepadaNyalah kita bertawakkal.
sekian sampai di sini kita akan berbincang perkara baru di entry selanjutnya.

No comments:

Post a Comment