Translate

Saturday 13 July 2013

sakit gigi

salam sejahtera semua,..
berbicara tentang sakit yang boleh menyebabkan gangguan emosi, dengan tekanan persaan tak lain dan tak bukan sakit gigi ler.. seksa betul.. tujuan abu nak cerita kat sini sebab dalam berpuasa ni, dah dua hari abu saket gigi, azabnya tuhan saja yang tahu,.. bulan-bulan posa ni takleh nak mkn ubat.,. mari kita berbincang isu penyelesaian nak kurangkan sakit gigi tanpa makan ubat.

obat moden

sebelum kita berbicara pasal ubat tradisional, kita cer dulu ubat moden. kalau ikut yang dijual dan diisytihar sebagai ubat herba yang mana dimonopoli oleh hurix, tetapi kalau kita ke kedai ubat cina, mereka akan memberi ubat herba yang tak kurang hebatnya. kalau ubat moden antara ubat penahan sakit yang popular adalah mefenamic acid, safrosyn s, pontalon, sunprox, dan lain-lain.. bagi pesakit gigi tegar yang segan nak cabut gigi, kena la biasakan diri dengan ubat-ubat dan mengenali yang mana bersesuaian dengan diri masing-masing. 
untuk maklumat semua, kalau baru je mula sakit gigi, bergantung kepada keadaan sakit, ubat penahan sakit skala sederhana yang boleh dilantak adalah mefenamic acid dan safrosyn s. selalunya bile kita g klinik gigi, doktor akan sertakan dengan ubat bengkak, dan yang popular dimenangi oleh papain. dua  jenis ubat ni yang selalu diterima bila kita ke klinik gigi. kalau yang kuat pontalon dengan sunprox, sampai gastrik abu kena ngan sunprox tuh.. tak ambik dah lepas kena skali dulu. antibiotik, cuma akan diberi kalau sakit gigi tu dah 3 hari ke atas sebab selalunya gusi dah bernanah. huu sadis tul sakit gigi ni.

obat tradisional

antara petua melayu lama kita kalau nak diikutkan terlalu banyak, antaranya kumur dengan air garam suam, air suam, tuam dengan ais, tuam dengan kain panas, letak bam, bunga cengkih. sebut bunga cengkih, cengkih ni dapat membantu mengebaskan saraf untuk seketika, nak lagi mujarab tumbuk barang 4 ke 5 bunga cengkih dicampur kedalam air garam suam, kumur dan biarkan seketika di dalam mulut untuk obat tersebut meresap. insyaallah sakit berkurangan serta merta, dan dia akan mai balik kalau tak reti diam asyik cakap xberenti lagi cepat dia mai balik. kalau yang diam tu boleh la bertahan sehingga 5 jam dan insyaallah hilang terus. peringatan, jangan kedekut garam. lagi banyak lagi bagus. hmm tu je nak cerita nak buat luahan perasaan sakit gigi hmm..
 

9 comments:

  1. mmg sengsara sakit gigi ni...

    ReplyDelete
  2. Saya sakit gigi sampai ke telinga hingga lah bengkak muka sakit saNgat...menangis tengah malam sorang sorang...yang lain suruh diam suruh tahan...macam rasa nak tumbuk jeee macam nak cekik orang bila gigi sakit...huhuhuu...saya ambik safrosyn s...untuk sakit gigi yang tersangat sakit.

    ReplyDelete
  3. Sy mula dgn paracetamol.. Pastu mefenamic asid.. Pastu pontalon.. Skrg doctor bg safrosyn s plak.. Nk cabut xleh kne xray dlu kmudian bedah plak.. Adooii

    ReplyDelete
  4. Sakit gigi memang tak boleh berbincang..tapi lepas cabut sakit tu lagi terasa sakitnya..gigi rahang lagilah sakit

    ReplyDelete
  5. Kalau gigi ngilu hingga sakit sgt tu bang, mcm mana ya..ubat yg sama ke...

    ReplyDelete